Trening Umiejętności Społecznych oparty jest na zasadach teorii kognitywnego nauczania społecznego – jest to forma regularnego treningu grupowego.
Trening Umiejętności Społecznych
Głównymi celami programu są:
- poszerzenie wiedzy o umiejętnościach społecznych,
- zwiększenie zakresu umiejętności wykonawczych,
- zmiana doświadczeń, przeżyć związanych z byciem w sytuacjach społecznych – zmniejszenie doświadczanego napięcia, uzyskanie lepszej samooceny.
Dzieci zdobywają możliwość:
- rozpoznawania treści przeżywanych emocji,
- przeżycia i nauczenia się kontrolowanych sposobów odreagowania napięcia emocjonalnego i fizycznego,
- poprawę koncentracji uwagi,
- pohamowania spontanicznych reakcji,
- przeżycia pozytywnych doświadczeń w grupie rówieśniczej,
- poprawy samooceny
Za pomocą jakich narzędzi uczymy się na zajęciach?
Ćwiczenia umożliwiających nabycie nowych umiejętności, utrwalenie ich i doświadczenie nowej jakości przeżyć związanych z nabywaniem nowych kompetencji.
Możliwości uzyskania informacji zwrotnej – w różnej formie, jako informacje od trenera, ale też od innych uczestników treningu.
Przeniesienia – generalizacja ćwiczonych umiejętności poprzez wykonywane zadania domowe.
Co ćwiczymy na TUS-ie?
Umiejętności: zawierania znajomości, słuchania, zadawania pytań, odmawiania, inicjowania rozmowy, dyskutowania, reagowania na krytykę, wyrażania krytyki, radzenia sobie z uczuciami, w tym: rozróżniania uczuć, wyrażania gniewu i rozczarowania, mówienia komplementów.
Dla kogo jest TUS?
Dla dzieci z zespołem Aspergera, autyzmem wysokofunkcjonującym, całościowymi zaburzeniami rozwoju, ADHD. Może on również pomóc dzieciom zdrowym ale nieśmiałym, wycofanym, reagujących lękiem.