Diagnoza funkcjonalna testem PEP-R (Profil Psychoedukacyjny Pep-r E. Schoplera) pozwala na określenie aktualnego wieku rozwoju dziecka oraz tzw. sfery najbliższego rozwoju, która prezentuje możliwości nauki w najbliższym czasie. Test jest przeznaczony dla dzieci w wieku od 6 miesięcy do 7 lat, a w przypadku dzieci z zaburzeniami rozwoju nawet do 12 roku życia.
Diagnoza testem PEP-R jest szczególnie użyteczna w układaniu planów terapii dla dzieci z podejrzeniem zaburzeń rozwojowych oraz dla dzieci, u których zdiagnozowano:
- autyzm lub całościowe zaburzenia rozwoju ze spektrum autyzmu
- zespół Aspergera
- zaburzeniami w rozwoju mowy
- inne zaburzenia rozwoju, np. zespół Downa
Test ma formę zabawy i jest prowadzony w sposób elastyczny, co pozwala na dostosowanie go do specyficznych potrzeb dziecka, np. czas na wykonanie zadań nie jest określony, a ilość prób jest dowolna – jest to szczególnie ważne w wypadku dzieci, które mają trudności w sytuacjach zadaniowych. Materiały testowe są kolorowe i atrakcyjne nawet dla dzieci z poważnymi zaburzeniami rozwoju.
Wszystkie zachowania dziecka podczas badania są oceniane wg dwóch głównych skal (Skali Rozwoju i Skali Zachowania), które pozwalają na określenie szczegółowego profilu rozwoju dziecka i określenie nasilenia zachowań charakterystycznych dla autyzmu.
Czas badania testem PEP-R jest uzależniony od wieku dziecka. Badanie trwa zazwyczaj 2-4 h.