Naszym celem jest zapewnienie komfortu przebywania dziecka na terenie przedszkola. Dlatego też w pierwszym tygodniu stopniujemy czas pobytu dziecka w przedszkolu – na początku dziecko spędza w przedszkolu tylko kilka godzin (2-3 godziny), jeśli dziecko czuje się komfortowo wchodzi na grupę na cały dzień . W tym czasie ustala się pierwszy plan pracy. Zadaniem wychowawców i specjalistów jest rozpoznanie posiadanych przez dziecko umiejętności i wykorzystanie do pomyślnego funkcjonowania w grupie oraz stymulowania dalszego rozwoju. Zwykle tak planujemy pobyt dziecka w przedszkolu aby przebywanie z rówieśnikami było dla niego silną motywacją i nagrodą. Wybieramy czas najkorzystniejszy dla dziecka (organizacja pracy przedszkola nie stanowi przeszkody), to znaczy: jeśli najlepiej funkcjonuje rano – wybieramy poranne zajęcia i czas śniadania; jeśli bliżej południa – wybieramy zajęcia przed obiadem i czas obiadu. Pomimo że okres adaptacyjny jest zwykle zakończony najpóźniej po miesiącu uczęszczania dziecka do przedszkola (dziecko chętnie pozostaje pod opieką wychowawców lub terapeuty), to proces włączania dziecka do grupy rówieśniczej często dopiero się rozpoczyna. Ten czas dla każdego dziecka jest inny, zaś u przedszkolaków ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi trwa czasem nawet przez cały okres przedszkolny i wymaga uważnego monitorowania ze strony terapeutów, wychowawców i rodziców.