W naszym przedszkolu realizujemy obowiązującą w Polsce podstawę programową (wg Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dn. 30-05-2014 r). Dla dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych stosujemy specjalistyczne metody wspomagające edukację, zgodnie z głównymi założeniami amerykańskiego modelu TEACCH (Treatment and Education of Autistic and Communication related handicapped Children). Podstawę podejścia stanowi edukacja, która wykorzystywana jest jako środek do osiągnięcia poprawy umiejętności i komunikowania się oraz maksymalnego wykorzystania potencjału dziecka. Kształcenie prowadzone jest w otoczeniu, gdzie kładziony jest nacisk na niezmienną i czytelną organizację miejsca, czasu z dopasowanymi do potrzeb metodami uczenia.
Główne założenia modelu TEACCH to:
Struktury w formie stałych zasad, reguł oraz stałego schematu obecne są w prowadzeniu zajęć.
Struktura obejmująca: przestrzeń, czas, czynności ułatwia dziecku orientację, zapewnia przewidywalność, pozwala na stopniowe przyzwyczajanie się do zmian i samodzielne działanie. Stworzone w ten sposób optymalne warunki pracy pozwalają na przyswajanie informacji. Ważne jest, aby miejsce do pracy było pozbawione zbędnych bodźców tj. zbędnych, kolorowych obrazków na ścianach, rzeczy niepotrzebnych w zasięgu wzroku dziecka. Wejście w strukturę zajęć umożliwia plan w formie wizualnej, który przedstawia kolejność zajęć: dziecko wie jakie go zadania czekają, ile zadań jeszcze mu zostało do końca, kiedy będzie czas na zabawę czy relaks. Zadania na początku terapii są krótkie, aby dziecko mogło doświadczyć sukcesu i cieszyć się swoją pracą. W trakcie pracy poziom trudności zadań musi wzrastać. Przy pracy terapeuta kieruje polecenia jasne bez zbędnych ozdobników, by dziecko mogło maksymalnie skupić uwagę na treści polecenia.
Praca z dzieckiem z autyzmem jest procesem, w którym ustalenie i przestrzeganie zasad powoduje, że są widoczne efekty. Dzięki temu wielu naszych podopiecznych będzie mogło dołączyć do swoich rówieśników i kontynuować naukę w przedszkolach i szkołach integracyjnych. Wszystkie nasze programy pracy grupowej wg wytycznych MEN podzielone zostały na konkretne: miesiące, tygodnie, dni i godziny w danym roku kalendarzowym.