STATUT
Niepublicznej Poradni
Psychologiczno-Pedagogicznej LAUDAME
w Łomiankach
SPIS TREŚCI
Podstawa prawna- str.2
ROZDZIAŁ I
Postanowienia ogólne- str.3
ROZDZIAŁ II
Cele i zadania Poradni oraz formy ich realizacji- str.4
ROZDZIAŁ III
Prawa i obowiązki osób korzystających z usług Poradni -. str.9
ROZDZIAŁ IV
Organy Poradni i ich kompetencje-str.10
ROZDZIAŁ V
Pracownicy i współpracownicy Poradni oraz ich zakres działań i obowiązków -str.12
ROZDZIAŁ VI
Organizacja pracy Poradni -str.15
ROZDZIAŁ VII
Zasady współpracy Poradni z instytucjami i organizacjami-str.16
ROZDZIAŁVIII
Działalność finansowa Poradni-str.16
ROZDZIAŁ IX
Postanowienia końcowe-str.16
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 7 września 1991 roku o systemie oświaty (Dz.U. z 2013 roku poz. 2156 z późniejszymi zmianami),
- Ustawa z dn. 14 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo oświatowe (Dz. U. poz. 60),
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 10 czerwca 2015 r. w sprawie szczegółowych warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych (Dz. U. poz. 843 ze zm.),
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych (Dz. U. poza. 199),
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2013 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. poza 532),
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 29 października 2013 r. w sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci (Dz. U. poz. 1257),
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 18 września 2008 r. w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych (Dz. U. Nr 173, poza. 1072),
- Kodeks Pracy,
Rozdział I
Postanowienia ogólne
1
- Poradnia nosi nazwę: Niepubliczna Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna LAUDAME, zwana dalej Poradnią.
- Poradnia może posługiwać się nazwą skróconą: NPPP LAUDAME.
- Siedziba Poradni mieści się przy ul. Wiejskiej 1B w Łomiankach.
- Poradnia udziela pomocy psychologicznej, pedagogicznej, logopedycznej, neurologopedycznej, terapii integracji sensorycznej, prowadzi wczesne wspomaganie rozwoju dziecka.
- Organem prowadzącym Poradnię, zwanym dalej osobą prowadzącą Poradnię jest osoba prawna: Laudame Spółka z o.o., ul. Międzynarodowa 31A/51, 03-939 Warszawa.
- Organem sprawującym nadzór pedagogiczny jest Mazowiecki Kurator Oświaty w Warszawie.
- Poradnia działa na terenie województwa mazowieckiego, a w szczególności powiatu warszawskiego zachodniego.
- Z usług Poradni mogą korzystać:
- a) dzieci, młodzież, ich rodzice lub opiekunowie oraz dorośli (osoby niepełnoletnie mają obowiązek zgłoszenia się do Poradni z rodzicem lub opiekunem prawnym),
- b) nauczyciele, wychowawcy, specjaliści z placówek oświatowych,
- c) przedstawiciele instytucji i organizacji pracujących z dziećmi i młodzieżą oraz na rzecz dzieci i młodzieży.
- Korzystanie z usług świadczonych przez Poradnię jest dobrowolne i odpłatne.
- Poradnia może świadczyć usługi nieodpłatnie różnym podmiotom po wcześniejszym podpisaniu porozumienia z ich osobą prowadzącą.
Rozdział II
Cele i zadania Poradni oraz formy ich realizacji
2
- Poradnia udziela dzieciom, młodzieży i dorosłym pomocy psychologicznej, pedagogicznej, logopedycznej, neurologopedycznej, sensorycznej oraz prowadzi wczesne wspomaganie rozwoju dziecka.
- Do zadań Poradni należy w szczególności:
1) prowadzenie badań psychologicznych, pedagogicznych, logopedycznych oraz ocena procesów integracji sensorycznej, rozpoznawanie indywidualnych potrzeb dzieci i młodzieży,
2) prowadzenie specjalistycznej pomocy psychologicznej, pedagogicznej, logopedycznej, dla dzieci i młodzieży oraz dorosłych,
3) wydawanie opinii,
4) prowadzenie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka w wieku od urodzenia do podjęcia nauki w szkole,
5) pomoc uczniom w dokonywaniu wyboru kierunku kształcenia i zawodu oraz planowaniu kariery edukacyjnej i zawodowej,
6) wspomaganie wychowawczej i edukacyjnej funkcji rodziny,
7) wspomaganie nauczycieli, rodziców i opiekunów w pracy dydaktycznej, wychowawczej i terapeutycznej,
8) upowszechnianie wiedzy psychologicznej, pedagogicznej, logopedycznej i terapeutycznej oraz wiedzy na temat autyzmu,
9) wspieranie uzdolnień dzieci i młodzieży,
10) współpraca z lokalnymi władzami samorządowymi, organizacjami i instytucjami, szkołami wyższymi i stowarzyszeniami oraz mediami,
11) organizowanie i prowadzenie szkoleń, warsztatów i seminariów oraz konferencji naukowych,
12) prowadzenie działalności promocyjnej w środowisku lokalnym.
- Poradnia realizuje zadania poprzez:
1) diagnozy,
2) konsultacje,
3) terapie,
4) psychoedukacje,
5) doradztwo zawodowe,
6) mediacje,
7) interwencje w środowisku ucznia,
8) działalność profilaktyczną,
9) działalność informacyjną.
- Zadania i formy, o których mowa w ust. 2 i 3 są realizowane we współpracy z:
1) rodzicami,
2) pracownikami Poradni,
3) nauczycielami przedszkoli, szkół lub placówek oświatowych,
4) innymi Poradniami psychologiczno-pedagogicznymi oraz Poradniami specjalistycznymi, jeśli zachodzi taka potrzeba.
3
- Poradnia wydaje opinie:
1) wcześniejszego przyjęcia dziecka do szkoły;
2) odroczenia rozpoczęcia spełniania przez dziecko obowiązku szkolnego;
3) zwolnienia ucznia z nauki drugiego języka obcego;
4) objęcie ucznia nauką w klasie terapeutycznej;
5) dostosowanie wymagań edukacyjnych wynikających z programu nauczania do indywidualnych potrzeb edukacyjnych ucznia;
6) przyjęcia ucznia gimnazjum do oddziału przysposabiającego do pracy;
7) zezwolenie na zatrudnianie młodocianego w celu przyuczenia do wykonywania określonej pracy lub nauki zawodu;
8) braku przeciwwskazań do wykonywania przez dziecko pracy lub innych zajęć zarobkowych;
9) objęcie dziecka pomocą psychologiczno-pedagogiczną w przedszkolu;
10) objęcie dziecka pomocą psychologiczno-pedagogiczną w szkole lub innej placówce;
11) inne opinie o przebadanych;
12) o specyficznych trudnościach w uczeniu się;
13) spełnianie przez dziecko obowiązku szkolnego lub przedszkolnego poza szkołą,
14) o dysleksji/dysgrafii,
15) diagnozy o zaburzeniach, problemach psychicznych.
- Opinie wydaje się na pisemny wniosek rodziców dziecka.
3
- Opinia poradni zawiera:
1) oznaczenie poradni wydającej opinię;
2) numer opinii;
3) datę wydania opinii;
4) podstawę prawną wydania opinii;
5) imię i nazwisko dziecka albo pełnoletniego ucznia, którego dotyczy opinia, jego numer PESEL, a w przypadku braku numeru PESEL – serię i numer dokumentu potwierdzającego jego tożsamość, datę i miejsce jego urodzenia oraz miejsce zamieszkania, nazwę i adres odpowiednio przedszkola, szkoły lub placówki oraz oznaczenie odpowiednio oddziału przedszkolnego w przedszkolu, oddziału w szkole lub grupy wychowawczej w placówce, do której dziecko albo pełnoletni uczeń uczęszcza;
6) określenie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dziecka albo pełnoletniego ucznia oraz opis mechanizmów wyjaśniających funkcjonowanie dziecka albo pełnoletniego ucznia, w odniesieniu do problemu zgłaszanego we wniosku o wydanie opinii;
7) stanowisko w sprawie, której dotyczy opinia, oraz szczegółowe jego uzasadnienie;
8) wskazania dla nauczycieli dotyczące pracy z dzieckiem albo pełnoletnim uczniem;
9) wskazania dla rodziców dotyczące pracy z dzieckiem albo wskazania dla pełnoletniego ucznia, które powinien stosować w celu rozwiązania zgłaszanego problemu;
10) imiona i nazwiska oraz podpisy specjalistów, którzy sporządzili opinię.
4
- W Poradni działa zespół opiniujący.
- Zespół opiniujący powoływany jest przez Dyrektora Poradni.
- W skład zespołu wchodzą :
1) Dyrektor Poradni lub upoważniona przez niego osoba, jako przewodniczący zespołu,
2) psycholog,
3) pedagog,
4) inni specjaliści, w tym spoza Poradni, jeżeli ich udział w pracach zespołu jest niezbędny – opracowujący diagnozę w zakresie posiadanej specjalności.
- Opracowanie i wydawanie opinii odbywa się w oparciu o stosowne przepisy.
- Członkowie zespołu opiniującego zobowiązani są do nieujawniania spraw poruszanych na zebraniach.
5
- W Poradni działa zespół wczesnego wspomagania rozwoju dziecka.
- Zespół wczesnego wspomagania rozwoju dziecka powoływany jest przez Dyrektora Poradni.
- W skład zespołu wchodzą :
1) pedagog, posiadający kwalifikacje odpowiednie do rodzaju niepełnosprawności dziecka, w szczególności: oligofrenopedagog, pedagog specjalny,
1) psycholog,
2) logopeda, neurologopeda,
3) inni specjaliści, w tym spoza Poradni, w zależności od potrzeb dziecka i jego rodziny.
- Do zadań zespołu należy w szczególności:
1) ustalenie, na podstawie opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, kierunków i harmonogramu działań w zakresie wczesnego wspomagania i wsparcia rodziny dziecka;
2) nawiązanie współpracy z zakładem opieki zdrowotnej lub ośrodkiem pomocy społecznej w celu zapewnienia dziecku rehabilitacji, terapii lub innych form pomocy, stosownie do jego potrzeb;
3) opracowanie i realizowanie z dzieckiem i jego rodziną indywidualnego programu wczesnego wspomagania, z uwzględnieniem działań wspomagających rodzinę dziecka w zakresie realizacji programu, koordynowania działań specjalistów prowadzących zajęcia z dzieckiem oraz oceniania postępów dziecka;
4) analizowanie skuteczności pomocy udzielanej dziecku i jego rodzinie, wprowadzanie zmian w indywidualnym programie wczesnego wspomagania, stosownie do potrzeb dziecka i jego rodziny, oraz planowanie dalszych działań w zakresie wczesnego wspomagania.
Rozdział III
Prawa i obowiązki osób korzystających z usług Poradni
6
- Z usług Poradni mogą korzystać:
1) dzieci, młodzież oraz dorośli,
2) pedagodzy oraz nauczyciele z placówek oświatowych.
- Korzystanie z usług Poradni jest dobrowolne.
- Niepełnoletnia osoba, korzystająca z usług Poradni, ma obowiązek zgłoszenia się do Poradni z rodzicem lub opiekunem prawnym.
Rozdział IV
Organy Poradni i ich kompetencje
7
- Organami Poradni są:
1) Dyrektor Poradni,
2) Rada Pedagogiczna.
- Dyrektora Poradni powołuje osoba prowadząca Poradnię.
- Dyrektor Poradni w szczególności :
1) kieruje działalnością Poradni i reprezentuje ją na zewnątrz,
2) sprawuje nadzór pedagogiczny,
3) dysponuje środkami finansowymi Poradni i ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie, organizuje administracyjną i gospodarczą obsługę Poradni, wykonuje inne zadania wynikające z przepisów szczegółowych,
4) ustala i przedstawia pracownikom Poradni właściwy dla nich zakresów obowiązków,
5) rozwiązuje sytuacje sporne dotyczące pracowników i osób korzystających z usług Poradni, zgodnie z obowiązującymi przepisami,
6) realizuje uchwały Rady Pedagogicznej, podjęte zgodnie z przepisami prawa oświatowego, w ramach jej kompetencji i wstrzymuje uchwały niezgodne z prawem.
- Dyrektor Poradni jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w niej pracowników pedagogicznych i pracowników nie będących nauczycielami.
Dyrektor w szczególności decyduje w sprawach:
1) zatrudniania i zwalniania pracowników pedagogicznych oraz innych pracowników Poradni,
2) sposobu zatrudniania pracowników, ich wynagrodzenia oraz szczegółowego zakresu ich obowiązków.
- Dyrektor Poradni w wykonywaniu swoich zadań współpracuje z Radą Pedagogiczną Poradni.
- Radę Pedagogiczną tworzą:
1) Przewodniczący – Dyrektor Poradni
2) Członkowie – pracownicy pedagogiczni Poradni.
- Rada Pedagogiczna jest organem wnioskodawczym i opiniodawczym w kluczowych sprawach funkcjonowania Poradni.
8
- Do kompetencji Rady Pedagogicznej należy w szczególności:
1) zatwierdzanie planów pracy Poradni,
2) ustalanie regulaminu swojej działalności,
3) opiniowanie organizacji pracy Poradni,
4) wnioskowanie i opiniowanie w sprawach finansowych Poradni oraz zakupu niezbędnych do pracy narzędzi badawczych i pomocy do realizacji zadań statutowych,
5) podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów,
6) opiniowanie propozycji Dyrektora w sprawie dodatkowego przydziału pracownikom stałych prac i zajęć,
7) przygotowanie projektu statutu Poradni albo jego zmian,
8) ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli placówki.
- Zebrania Rady Pedagogicznej zwołuje przewodniczący w miarę bieżących potrzeb lecz nie rzadziej niż 2 razy w roku szkolnym.
- Zebrania mogą być organizowane na wniosek osoby prowadzącej Poradnię, organu sprawującego nadzór pedagogiczny albo co najmniej 1/3 członków Rady Pedagogicznej.
- Członkowie Rady Pedagogicznej zobowiązani są do nieujawniania spraw poruszanych na posiedzeniach.
- Uchwały Rady Pedagogicznej są podejmowane zwykłą większością głosów w obecności, co najmniej połowy jej członków.
- W zebraniach Rady Pedagogicznej mogą brać udział inne osoby zapraszane przez przewodniczącego bez prawa głosu.
Rozdział V
Pracownicy i współpracownicy Poradni
9
- Poradnia zatrudnia na podstawie:
1) umowy o pracę,
2) umowy cywilno-prawnej,
3) umowy o współpracy.
- Pracownika na stanowisko zastępcy dyrektora powołuje dyrektor.
Zastępca dyrektora jest zobowiązany i uprawniony do:
- a) Bieżącego zarządzania pracą poradni.
- b) Zawierania i rozwiązywania umów z rodzicami bądź opiekunami dzieci o świadczenie usług poradni.
- c) Reprezentowania poradni w urzędach.
- Poradnia zatrudnia pracowników pedagogicznych: psychologów, pedagogów, logopedów, terapeutów integracji sensorycznej i innych specjalistów tworzących zespół specjalistów.
- Szczegółowe kwalifikacje pracowników pedagogicznych określają przepisy wydane na podstawie ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2016 poz. 1943 z zm.), ustawy z dn. 14 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo oświatowe (Dz. U. poz. 60).
- Poradnia może również, poza pracownikami pedagogicznymi, współpracować z lekarzami – konsultantami, rehabilitantami, doradcami zawodowymi.
- Poradnia może zatrudniać pracowników administracji i obsługi.
Zakres działań i obowiązków pracowników Poradni
10
- Zakres działań i obowiązków psychologa:
- diagnoza psychologiczna z ustaleniem form pomocy
- formułowanie opinii o funkcjonowaniu dziecka
- spotkania indywidualne z dziećmi i rodzicami
- zajęcia indywidualne i grupowe z dziećmi i rodzicami (psychoedukacja, profilaktyka, terapia)
- porady i instruktaż dla rodziców dotyczące sposobów pracy z dzieckiem
- współpraca ze środowiskiem dziecka
- doskonalenie umiejętności zawodowych i podnoszenie kwalifikacji
- udział w pracach zespołów opiniujących
- inne zadania, zgodne z posiadanymi kwalifikacjami i celami Poradni.
- Zakres działań i obowiązków pedagoga:
- diagnoza pedagogiczna i ustalenie form pomocy
- zajęcia indywidualne (korekcyjno-kompensacyjne, rewalidacyjne)
- grupowe zajęcia terapeutyczne, profilaktyczne z dziećmi i rodzicami
- porady i instruktaż dla rodziców dotyczące sposobów pracy z dzieckiem
- wspieranie rodziców w rozwiązywaniu problemów wychowawczych
- udział w pracach zespołów opiniujących
- współpraca ze środowiskiem dziecka
- doskonalenie umiejętności zawodowych i podnoszenie kwalifikacji
- inne zadania, zgodne z kwalifikacjami i celami Poradni.
- Zakres działań i obowiązków logopedy:
- diagnoza logopedyczna
- pomoc logopedyczna: terapia, kontrola, instruktaż dla rodziców
- działania profilaktyczne
- współpraca z innymi pracownikami Poradni w celu informowania ich o rozwoju mowy dziecka
- udział w zespołach opiniujących
- doskonalenie umiejętności zawodowych i podnoszenie kwalifikacji
- inne zadania, zgodne z kwalifikacjami i celami Poradni.
- Zakres działań i obowiązków lekarza:
- ustalenie diagnozy medycznej, także na podstawie zgromadzonych dokumentów
- instruktaż dla rodziców
- zalecenie form terapii
- działalność profilaktyczna
- udział w zespołach opiniujących
- inne zadania.
- Szczegółowy przydział zadań dla pracowników pedagogicznych i niepedagogicznych zawarty jest w zakresach czynności opracowanych przez Dyrektora Poradni i przekazanych każdemu pracownikowi do stosowania.
- Prawa i obowiązki pracowników administracji i obsługi określają przepisy Kodeksu pracy.
Rozdział VI
Organizacja pracy Poradni
11
- Poradnia działa w ciągu całego roku jako placówka, w której nie są przewidziane ferie szkolne.
- Poradnia jest czynna 6 dni w tygodniu: od poniedziałku do soboty.
- Dzienny czas pracy Poradni ustala Dyrektor.
- W wyjątkowych sytuacjach pracownicy pedagogiczni mogą wykonywać powierzone im obowiązki również w dni wolne od pracy.
- Pracownicy pedagogiczni Poradni realizują zadania statutowe w Poradni oraz w środowisku dzieci i młodzieży, w tym w środowisku rodzinnym.
- W Poradni prowadzona jest następująca dokumentacja pedagogiczna:
1) wykaz dzieci i młodzieży korzystających z pomocy Poradni,
2) rejestr wydanych opinii,
3) teczki indywidualne dzieci i młodzieży korzystających z pomocy Poradni,
4) Księga Zarządzeń Dyrektora,
5) Księga Protokołów Rady Pedagogicznej,
6) teczki z dokumentacją pracowników Poradni,
6) inna dokumentacja, zgodnie z odrębnymi przepisami.
- W razie likwidacji Poradni dokumentacja zostanie zarchiwizowana i przechowywana zgodnie z obowiązującymi przepisami.
Rozdział VII
Zasady współpracy Poradni z instytucjami i organizacjami
12
W realizacji zadań statutowych Poradnia współpracuje z innymi Poradniami i instytucjami oraz organizacjami lokalnymi i ogólnokrajowymi świadczącymi Poradnictwo i pomoc dzieciom i młodzieży, a także ich rodzicom, dorosłym, w tym innymi placówkami, służby zdrowia, pomocy społecznej, Policją, sądami.
Rozdział VIII
Działalność finansowa Poradni
13
- Poradnia uzyskuje środki na prowadzenie działalności poprzez: opłaty uzyskiwane z tytułu świadczonych usług:
1) dotacje jednostek samorządu terytorialnego,
2) darowizny,
3) dotacje,
4) opłaty indywidualne zgodne z cennikiem,
5) realizowanie autorskich programów, projektów (np. realizowanych z funduszy EFS, itp.).
- Wysokość opłat reguluje cennik usług ustalony przez osobę prowadzącą.
Rozdział IX
Postanowienia końcowe
14
- Zmiany statutu mogą być wprowadzane zarządzeniem osoby prowadzącej Poradnię.
- Statut Poradni w powyższym brzmieniu obowiązuje od dnia 1.10.2019 roku.