LAUDAME

Jesteśmy placówką ukierunkowaną przede wszystkim na pomoc dzieciom z autyzmem, zespołem Aspergera i niepełnosprawnością sprzężoną, działając w wielospecjalistycznych zespołach (logopeda, neurologopeda, psycholog, oligofrenopedagog, terapeuta integracji sensorycznej). Naszym priorytetem jest dostosowanie form i metod pracy do indywidualnych potrzeb każdego dziecka.

W ramach codziennego pobytu w przedszkolu terapeutycznym, dzieci mają szansę realizować zajęcia w ramach Wczesnego Wspomagania Rozwoju Dziecka (WWRD).

cute-blonde-girl-playing-floor

ZAJĘCIA INDYWIDUALNE

W ramach zajęć indywidualnych oferujemy następujące terapie:

Terapia Psychologiczna

Pomaga dzieciom rozpoznawać, rozumieć oraz nazywać własne emocje oraz emocje innych osób. Podczas tego typu zajęć, dzieci w bezpiecznym otoczeniu coraz lepiej, w sposób akceptowany społecznie radzą sobie z codziennymi przeżyciami.

Terapia Pedagogiczna

Prowadzone przez pedagoga specjalnego  codziennie uczą dzieci jak współpracować z rówieśnikami, wygrywać lub przegrywać podczas rywalizacji oraz cieszyć się wspólną wygraną. Tu dzieci  wyrównują swoje trudności w zakresie poznawczym, społecznym, manualnym, emocjonalnym, ruchowym.

Terapia Neurologopedyczna/Logopedyczna z elementami komunikacji alternatywnej AAC

Prowadzi wczesną interwencję logopedyczną, która związana jest z pierwszymi, najwcześniejszymi funkcjami, które przygotowują aparat artykulacyjny do mowy:

  • jedzeniem: właściwe odgryzanie, żucie, połykanie,
  • fonacją czyli tworzeniem dźwięku,
  • koordynacją oddychania,
  • koordynacją wytwarzania dźwięków,
  • ruchomością i napięciem języka oraz warg, policzków, podniebienia miękkiego.

Logopeda podczas ćwiczeń, masaży i zabaw logopedycznych dostosowanych indywidualnie do dziecka, wywołuje mowę, wspierając się komunikacją alternatywną (systemem PECS oraz naturalnymi gestami MAKATONA).

Terapia Integracji Sensorycznej

To zdolność dziecka do organizowania informacji dostarczanych przez zmysły, pochodzących zarówno z otoczenia, jak i własnego ciała. Terapia SI jest dla dzieci bardzo atrakcyjna, gdyż odbywa się w charakterze atrakcyjnej zabawy. Podczas zabaw organizowanych na podstawie diagnozy, dostarczane są dziecku takie bodźce, których najbardziej potrzebuje jego system nerwowy.
Terapia SI odbywa się w sali wyposażonej  w pomoce do stymulacji wszystkich zmysłów oraz w specjalistyczny sprzęt, tj.: w huśtawki, platformy, koniki, trampoliny, piłki. Terapeuta przygotowuje dla każdego dziecka indywidualny program dostosowany do jego potrzeb i możliwości. Jednocześnie podczas zabaw stopniuje trudności w celu utrzymywania zainteresowania dziecka.

Indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny (IPET)

IPET opracowany przez psychologów, pedagogów specjalnych, terapeutów integracji sensorycznej i logopedów/neurologopedów, mający na względzie całościowy rozwój dziecka z wykorzystaniem różnorodnych metod, obejmujący wszystkie sfery (m.in. motoryka mała i duża, koordynacja wzrokowo-ruchowa, czynności poznawcze)

Ewaluacja postępów

Ocena postępów dziecka dokonywana przez każdego specjalistę (psychologa, logopedę, teraputę SI, pedagoga oraz nauczyciela) co 6 miesięcy.

ZAJĘCIA GRUPOWE

W ramach zajęć grupowych oferujemy:

4-6-osobowe grupy

Liczebność grup jest różna. Mała grupa umożliwia dzieciom szybciej i efektywniej osiągnąć sukces terapeutyczny oraz na bieżąco modelować zachowania dziecka, większa z kolei przygotowuje dziecko do zrobienia kolejnego kroku – przygotowania do zajęć w szkole/placówce masowej.

Trening umiejętności społecznych

Tu dzieci kształtują umiejętności owocnego porozumiewania się z rówieśnikami, uczy się współpracy w grupie i rozwiązywania konfliktów oraz radzenia sobie z emocjami w sposób akceptowalny społecznie.

Program aktywności Knillów

Rozwija u dzieci orientację w schemacie własnego ciała, podopieczni przy muzyce na sobie i innych uczą się nazywać różne części ciała; rozwijają koordynację słuchowo-ruchową, rytmizują ruchy w zależności od tempa muzyki, uczą się naśladować czynności oraz rozwijają kontakt społeczny poprzez ruch i zabawę. Przez określoną strukturę zajęć i rytm melodii dostosowany do konkretnej czynności, dzieci rozpoznają i przewidują kolejne działania, przez co czują się bezpiecznie i mają poczucie sukcesu.

Ćwiczenia logopedyczne

Grupowe zajęcia logopedyczne kształtujące rozwój komunikacji i mowy.

Zajęcia edukacyjne (w oparciu o Podstawę Programową Wychowania Przedszkolnego)

To realizacja treści nauczania oraz umiejętności, które są obowiązkowe w polskim prawie oświatowym obowiązkowy na danym etapie edukacyjnym. Dzieci realizują podstawę programową zawartą w programach nauczania podczas codziennych zajęć edukacyjnych.

Trening czystości – odpieluchowanie

Podczas wprowadzania treningu czystości bardzo ważny jest pewien poziom rozwoju dziecka. Osiągnięcie go powoduje, że potrafi ono przez 60-90 minut powstrzymywać się od oddawania moczu, odczuwa parcie na pęcherz oraz ma świadomość, że się zmoczyło. Potrafi także siedzieć na sedesie około 15min i wykazuje odpowiednią sprawność fizyczną przy czynnościach z załatwianiem potrzeb. Przy dzieciach z zaburzeniami przygotowujemy dziecko od razu do sedesu, bo przyzwyczaja się do sedesu. Czynność musi być od razu zgeneralizowana.

Trening jedzenia

W zakresie treningu jedzenia prowadzone są działania obejmujące pracę nad:

  • poszerzaniem repertuaru żywieniowego,
  • akceptowaniem różnorodnych form podawania posiłków (konsystencji),
  • samodzielnym jedzeniem,
  • spokojnym przyjmowaniem jedzenia.

Trening samodzielności (np. samoobsługa w zakresie czynności higieny osobistej, ubierania się)

Mycie

  • Wypracowanie nawyku i potrzeby mycia się rano, wieczorem i w określonych sytuacjach (np. po powrocie ze spaceru, przed posiłkiem).
  • Samodzielne mycie rąk, twarzy i całego ciała.
  • Dbałość o higienę jamy ustnej.

Ubieranie się

  • Nakładanie poszczególnych części garderoby (zabawy naśladowcze).
  • Dobieranie elementów garderoby do części ciała.
  • Kolejność zakładania ubrań.
  • Dostosowanie ubioru do warunków pogodowych.
  • Doskonalenie umiejętności samodzielnego ubierania się (bluzka, spodnie).
  • Doskonalenie umiejętności precyzyjnego ubierania się (guziki, rękawiczki).
  • Dbałość o swoją garderobę – higienę związaną ze zmianą ubrań i umiejętnością utrzymania jej w porządku.

Rytmika

Dzieci bawią się i ruszają w rytm muzyki, jednocześnie rozwijają swoje umiejętności muzyczne oraz poczucie rytmu, m.in. podczas wprowadzania różnych sposobów poruszania się, tj.: marsz, biegi, tupanie, skradanie się, chodzenie na czworaka, cwał i proste układy taneczne. Podopieczni kształtują swój słuch muzyczny oraz prawidłową reakcję na bodziec dźwiękowy i koncentrację podczas różnicowania muzyki głośnej i cichej, szybkiej i wolnej, smutnej i wesołej.

Muzykoterapia

Dzieci bardzo chętnie poznają różnorodne instrumenty muzyczne, na których mają szansę pograć, np.: trójkąty, klawesyn, marakasy, janczary, tamburyna, terkotki, talerze, pudełka wielotonowe, bębenki, kołatki.

Laboratorium eksperymenty

Wszystkie przedszkolaki lubią eksperymentować, są ciekawe świata, ale lubią się też i brudzić, dlatego w naszym przedszkolu codziennie są organizowane eksperymenty.

Relaksacja

Relaksacja odbywa się przy spokojnej muzyce, która pomaga dzieciom uporać się ze stresem, wyciszyć oraz zrelaksować.

terapeuta dla dziecka ursynów, wilanów, mokotów

ZAJĘCIA DODATKOWE

Dla podopiecznych naszej placówki dodatkowo oferujemy:

Dogoterapia

Podczas zabaw kierowanych przez dogoterapeutę dzieci poznają zasady bezpiecznej zabawy z psami, poznają nazwy poszczególnych części ciała zwierząt, nazywają zabawki i akcesoria psów oraz bezpieczne sposoby kontaktu ze zwierzętami.

Pies, poprzez swoją akceptację, zaspokaja Dzieciom potrzebę bliskości, łagodzi im poczucie izolacji i ewentualnego lęku. Poprzez swoją miękką sierść i temperaturę ciała wyższą niż u człowieka, przywołuje wspomnienia z okresu niemowlęctwa – bliskość rodzica, głaskanie i przytulanie się do niego sprzyja rozluźnieniu mięśni i relaksowaniu się. Kontakt z czworonogiem pomaga również w radzeniu sobie z trudnymi emocjami.

Sensoplastyka

To zajęcia wspierające rozwój poprzez działania z zakresu poznawania świata zmysłami: węch, wzrok, dotyk, słuch i smak. W czasie zajęć, wykorzystywane są tylko naturalne produkty (mąki, kasze, owoce, warzywa, barwniki spożywcze, ziarna, makarony, itp.). Aktywności sensoplastyczne wpływają na świadomość ciała i przestrzeni oraz motorykę małą i dużą. Dzieci doświadczają różnych faktur, ucząc się, samodzielnie tworzą kolorowe masy i ciecze, mają szansę poznawać nowe smaki i faktury oraz po prostu świetnie się bawią.

Ceramika

Zajęcia ceramiczne poprawiają sprawność intelektualno-społeczną. Z jednej strony wyciszają uczniów nadpobudliwych, a z drugiej stymulują wycofujących się. Ich wartość pedagogiczna jest nie do przecenienia. Relaks i rozładowanie napięcia. Lepienie w glinie i dotyk miękkiej, wilgotnej masy pozwala dziecku rozładować napięcie i zrelaksować się. Stymuluje układ nerwowy, czego konsekwencją jest rozwój umiejętności empatycznych oraz nauka komunikowania uczuć i wyrażania emocji. Silne pobudzenie koncentracji wzmaga wyciszenie i pozwala kreatywnie spożytkować nadmiar energii. Lepienie gliny wspiera rozwój małej motoryki, czyli sprawności palców i dłoni. Wykonywane nimi ruchy wymagają dużej precyzji i skupienia. Dzieci mają okazję ćwiczyć zdolności manualne i koordynację wzorowo-ruchową, co pozytywnie wpływa na ich świadomość ciała.

Alpakoterapia

Alpakoterapia to dziedzina animaloterapii – metoda terapeutyczna opierająca się na dobroczynnym, leczniczym wpływie zwierząt na zdrowie i samopoczucie człowieka. Alpakoterapia kierowana jest do dzieci i dorosłych mierzących się z najróżniejszymi dysfunkcjami, zaburzeniami i chorobami takimi jak m.in. Zaburzenia ze Spektrum Autyzmu, Zespół Down’a czy Mózgowe Porażenie Dziecięce. Alpaki pozwalają również wyciszyć się dzieciom nadpobudliwym i nerwowym, a osobom nieśmiałym i
wycofanym pomagają nabrać pewności siebie i otworzyć się na świat. Podstawą naszych zajęć jest praca terapeutyczna z naszymi podopiecznymi, dostosowana do ich potrzeb i możliwości. Z uczestnikami naszych zajęć ćwiczymy małą i dużą motorykę, wprowadzamy elementy Integracji
Sensorycznej, rozwijamy w nich zdolności plastyczne, uczymy empatii i szacunku do żywych istot, ale przede wszystkim świetnie się BAWIMY!

Indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny (IPET) opracowywany jest w oparciu o orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, diagnozę funkcjonalną (PEP-3), wywiad z rodzicami, obserwacje dziecka, diagnozę logopedyczną,  psychologiczną, pedagogiczną, diagnozę procesów integracji sensorycznej.

Na podstawie IPET tworzony jest plan zajęć terapeutycznych dostosowywany do potrzeb dziecka i jego możliwości.

Zalecenia programu są realizowane na każdych zajęciach, w których bierze udział dziecko.

Zarezerwuj miejsce już dziś! – Formularz zgłoszeniowy