Terapia
W naszym przedszkolu realizujemy obowiązującą w Polsce podstawę programową (wg Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dn. 30-05-2014 r). Dla dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych stosujemy specjalistyczne metody wspomagające edukację, zgodnie z głównymi założeniami amerykańskiego modelu TEACCH (Treatment and Education of Autistic and Communication related handicapped Children). Podstawę podejścia stanowi edukacja, która wykorzystywana jest jako środek do osiągnięcia poprawy umiejętności i komunikowania się oraz maksymalnego wykorzystania potencjału dziecka. Kształcenie prowadzone jest w otoczeniu, gdzie kładziony jest nacisk na niezmienną i czytelną organizację miejsca, czasu z dopasowanymi do potrzeb metodami uczenia.
Główne założenia modelu TEACCH to:
- duży nacisk na zrozumienie istoty autyzmu i indywidualnych potrzeb danego dziecka z autyzmem,
- praca wg ściśle określonego planu dnia,
- wizualny kanał przekazu informacji (wizualność materiałów i pomocy dydaktycznych, stosowanie obrazków wyraźnych, realistycznych, jednoznacznych, zrozumiałych symboli, stały porządek prezentacji, wizualna organizacja zajęć i zadań – wizualne oznakowanie obszarów w pomieszczeniu poprzez symbole, piktogramy, PCS-y, prezentowanie wizualnych instrukcji do zadań, wizualnego schematu dnia),
- duża ilość pomocy edukacyjno-terapeutycznych o charakterze sensorycznym,
- dostosowanie środowiska do potrzeb dzieci poprzez strukturyzację (ustalenie stałych miejsc do zabawy, jedzenia, ruchu i muzyki, zadań dydaktycznych, eliminacja bodźców zakłócających, brak nagłych, radykalnych zmian, przydzielenie stałego krzesełka, miejsca przy stole, szatni, łazience),
- wzmacnianie naturalnej motywacji dziecka w procesie uczenia się poprzez zastosowanie wybranych metod ABA (Applied Behavioral Analysis),
- tworzenie zindywidualizowanych programów nauczania, które uwzględniają wiek, umiejętności, zainteresowania i potrzeby dziecka z autyzmem,
Struktury w formie stałych zasad, reguł oraz stałego schematu obecne są w prowadzeniu zajęć.
Struktura obejmująca: przestrzeń, czas, czynności ułatwia dziecku orientację, zapewnia przewidywalność, pozwala na stopniowe przyzwyczajanie się do zmian i samodzielne działanie. Stworzone w ten sposób optymalne warunki pracy pozwalają na przyswajanie informacji. Ważne jest, aby miejsce do pracy było pozbawione zbędnych bodźców tj. zbędnych, kolorowych obrazków na ścianach, rzeczy niepotrzebnych w zasięgu wzroku dziecka. Wejście w strukturę zajęć umożliwia plan w formie wizualnej, który przedstawia kolejność zajęć: dziecko wie jakie go zadania czekają, ile zadań jeszcze mu zostało do końca, kiedy będzie czas na zabawę czy relaks. Zadania na początku terapii są krótkie, aby dziecko mogło doświadczyć sukcesu i cieszyć się swoją pracą. W trakcie pracy poziom trudności zadań musi wzrastać. Przy pracy terapeuta kieruje polecenia jasne bez zbędnych ozdobników, by dziecko mogło maksymalnie skupić uwagę na treści polecenia.
Praca z dzieckiem z autyzmem jest procesem, w którym ustalenie i przestrzeganie zasad powoduje, że są widoczne efekty. Dzięki temu wielu naszych podopiecznych będzie mogło dołączyć do swoich rówieśników i kontynuować naukę w przedszkolach i szkołach integracyjnych. Wszystkie nasze programy pracy grupowej wg wytycznych MEN podzielone zostały na konkretne: miesiące, tygodnie, dni i godziny w danym roku kalendarzowym.
Indywidualne programy terapeutyczne
Dla każdego dziecka tworzone są Indywidualne Programy Edukacyjno-Terapeutyczne, które podlegają częstym aktualizacjom, zgodnie z osiąganą dojrzałością i postępami robionymi przez dziecko. Przed rozpoczęciem terapii, przeprowadzany jest test VB-MAPP, czyli ocena osiągania kamieni milowych rozwoju, ocena umiejętności językowych i społecznych. Na podstawie jego wyników, wywiadu z rodzicami, przy współpracy wielu specjalistów: logopedów, psychologów, pedagogów, nauczycieli, obserwacji indywidualnej oraz w grupie, w oparciu o mocne strony i deficyty dziecka tworzymy Indywidualny Program Edukacyjno-Terapeutyczny. Określa on:
- strategię nauczania,
- zawiera ćwiczenia edukacyjne uwzględniające sfery rozwoju i poziomy wiekowe,
- wskazuje odpowiednie metody i środki do realizacji wyznaczonych celów krótkoterminowych i odległych.
Program jest realizowany przez terapeutów na zajęciach, ale jest też dostępny dla rodziców do pracy indywidualnej w domu. Współpraca z rodzicami oraz z osobami z otoczenia dziecka jest niezbędna do przeniesienia już wyuczonych umiejętności na inne środowisko.
Kompleksowy pakiet terapeutyczny obejmuje:
- terapię psychologiczno-pedagogiczną: 1-2 godz/tygodniowo,
- terapię logopedyczną: 1-2 godz/tyg.,
- terapię Integracji Sensorycznej: 1 godz/tyg.,
- trening Umiejętności Społecznych: 5 godz/tyg.
- realizację podstawy programowej wychowania przedszkolnego wg MEN 5 godz/tyg.
- zajęcia dodatkowe: muzykoterapia (2 godz /tyg.), Knill (1 godz/tyg), Weronika Sherborne (1 godz/tyg), ścieżki sensoryczne (1 godz/tyg), zajęcia ceramiczne (dwa razy w miesiącu), dogoterapia (raz w miesiącu).
Kontynuacja terapii w naszej poradni
Jeśli wystąpi potrzeba kontynuowania terapii lub rozszerzenia jej o inne terapie wspomagające rozwój dziecka, można skorzystać z szerokiej oferty naszej Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej.