Działamy zgodnie z przepisami Ustawy o systemie oświaty z dnia 7 września 1991r (tekst jednolity: Dz.U z 2004 nr 256 poz 2572 z późniejszymi zmianami). Organem nadzorującym pracę poradni jest Mazowiecki Kurator Oświaty.
Placówka jest wpisana do ewidencji szkół i placówek niepublicznych Powiatu Otwockiego pod numerem: 2/Ośw.P./2016
Diagnoza psychologiczna
Diagnoza psychologiczna dziecka stanowi próbę wyjaśnienia czynników i mechanizmów psychologicznych wpływających na powstawanie zgłaszanych problemów oraz genezy tychże problemów. Służy poznaniu dziecka, jego możliwości rozwoju, zachowań, specyfiki trudności w funkcjonowaniu szkolnym, osobniczym, w relacjach rodzinnych, czy rówieśniczych. Określa udział czynników organicznych, środowiskowych i psychologicznych w powstawaniu i podtrzymywaniu się nieprawidłowych form zachowań i funkcjonowania. Może dotyczyć całości funkcjonowania psychicznego danej osoby np. inteligencja i osobowość lub jednego z elementów funkcjonowania człowieka np. dominujące potrzeby, system wartości.
Celem diagnozy jest określenie:
- poziomu funkcji poznawczych (intelekt) oraz funkcji percepcyjno-motorycznych dziecka osobowości,
- specyficznych trudności w nauce – dysleksja, dysgrafia, dysortografia, dyskalkulia – oraz zaburzeń typu dyslektycznego i wynikających z nieprawidłowych nawyków edukacyjnych,
- ryzyka wystąpienia specyficznych trudności w nauce u dzieci przedszkolnych,
dysharmonii rozwojowych u dzieci przedszkolnych, - zaburzeń emocjonalnych oraz trudności adaptacyjnych i zaburzeń neurotycznych.
Na diagnozę składają się:
- wywiady przeprowadzane z rodzicami i z dzieckiem (na temat zaburzenia oraz na temat środowiska, w którym klient się wychowywał i tego, w którym funkcjonuje obecnie),
- testy np. WISC-R,
- czasem opinie od innych psychologów, nauczycieli,
- karty wypisów ze szpitali – jeśli dziecko było hospitalizowane,
- bezpośrednia obserwacja zachowania w gabinecie psychologicznym,
- wykonanie specjalistycznych, wystandaryzowanych testów psychologicznych i pedagogicznych, które służą do oceny rozwoju intelektualnego, poznawczego, emocjonalnego, społecznego i językowego dziecka.
Po diagnozie następuje omówienie jej wyników, podczas którego klient otrzymuje informację na temat problemów w codziennym funkcjonowaniu oraz na temat swoich zasobów – mocnych stron, na których może się oprzeć w procesie terapii. Diagnosta proponuje również odpowiednie formy pomocy terapeutycznej. Czas trwania całej diagnozy psychologicznej to, na ogół, ok. 120-180 minut.